HAK TERHADAP PENDIDIKAN BAGI PESALAH KANAK-KANAK: KAJIAN DI SEKOLAH HENRY GURNEY, MELAKA
THE RIGHT TO EDUCATION FOR JUVENILE OFFENDERS: A STUDY AT HENRY GURNEY SCHOOL MELAKA
DOI:
https://doi.org/10.33102/mjsl.vol12no3.447Keywords:
SHG Telok Mas, children act 2001, education, rehabilation centre, child offenders, Akta Kanak-Kanak 2001, pendidikan, pusat pemulihan, pesalah bawah umurAbstract
Sekolah Henry Gurney (SHG) Telok Mas, Melaka is an institution established under the Child Act 2001 as a rehabilitation school for children in legal conflict. The aim of the establishment of this institution is to improve the behaviour of child offenders and to protect their rights. Therefore, this study aims to determine the effectiveness of the Child Act 2001 in safeguarding the rights of child offenders to education during the punishment period at SHG Telok Mas, Melaka. The study is based on a qualitative research design and was conducted in SHG Telok Mas, Melaka. Observations, documentations and interviews were used for this study. This study found that children's right to education is upheld and that underage offenders are offered four educational courses that suit their interests and level, namely academic, craft, sports and religious and cultural courses. However, SHG Telok Mas Melaka does not have information on the number of repeat offenders to determine the cause of re-offending. It is recommended that SHG Telok Mas Melaka liaise with the Department of Prisons Malaysia to ascertain the number of repeat offenders in order to strengthen the right to education in SHG Telok Mas, Melaka. ABSTRAKSekolah Henry Gurney (SHG) Telok Mas Melaka adalah sebuah institusi yang ditubuhkan di bawah Akta Kanak-Kanak 2001. Ia adalah sebuah Sekolah Pemulihan bagi kanak-kanak yang berhadapan dengan konflik undang-undang. Objektif penubuhan sekolah ini adalah untuk memperbaiki akhlak dan dalam masa yang sama melindungi hak pesalah kanak-kanak. Kajian ini dilakukan bagi mengenal pasti keberkesanan Akta Kanak-Kanak 2001 dalam aspek pemulihan serta perlindungan pesalah kanak-kanak yang menjalani hukuman di SHG Telok Mas, Melaka. Melalui kajian kualitatif yang dilakukan di SHG Telok Mas, Melaka, adalah didapati bahawa hak kanak-kanak dari sudut pendidikan adalah terpelihara di mana pesalah kanak-kanak disediakan empat pengkhususan pendidikan yang bersesuaian dengan minat dan tahap pesalah kanak-kanak iaitu kelas akademik, kelas kemahiran, kelas sukan, kelas agama dan kelas kebudayaan. Namun, SHG Telok Mas Melaka tidak mempunyai maklumat berkaitan jumlah pesalah berulang dan mekanisme bagi mengenal pasti punca permasalahan pesalah berulang ini. Justeru, kajian mencadangkan agar SHG Telok Mas Melaka bekerjasama dengan Jabatan Penjara Malaysia bagi mendapatkan jumlah pesalah berulang dan dapat meningkatkan sistem pendidikan di peringkat sekolah ini.
Downloads
References
Abdul Majid, M. F. (2022, October 5). “Pelajar cemerlang sekolah Henry Gurney tangguh hasrat ke menara gading demi adik-adik”. Melaka Hari Ini. https://www.melakahariini.my/pelajar-cemerlang-sekolah-henry-gurney-tangguh-hasrat-ke-menara-gading-demi-adik-adik/
Al-Bazzar, A. B. (2009). Musnad Al-Bazzar (Tahqiq: Mahfuz Rahman). Maktabah Al-Ulum wa Al-Hikam.
Ali, N. (2017). Pendekatan temu bual sebagai metod kajian kes di kalangan pelajar terhadap bimbingan dan kaunseling. UTM Institutional Repository, 1–12.
Ariffin, M. T., & Ahmad, S. Z. (2021). Pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pesalah juvana di Sekolah Agama (JAIM) Henry Gurney, Telok Mas, Melaka. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 22(1), 36–52.
Asman, A. (2019). Pernikahan di bawah umur akibat hamil di luar nikah dan dampak psikologis pada anak di Desa Makrampai Kalimantan Barat. Al-Istinbath: Jurnal Hukum Islam, 4(1), 79–100. https://doi.org/10.29240/jhi.v4i1.784 DOI: https://doi.org/10.29240/jhi.v4i1.784
Baherudin, M. S. (2021). Hak asasi manusia menurut Perlembagaan Persekutuan. i-WIN Library Perpustakaan Internasional Waqaf Illmu Nusantara.
Budin, D. (2013). Juvenil educations in Jabatan Penjara Malaysia: Policy, direction, implementation and challenges. Jurnal Hadhari, 6(1), 87–104.
Dewan Bahasa dan Pustaka. (2011). Kamus dewan (Edisi Keempat). Kuala Lumpur.
Ghafar, A. B. (2021). Hak pendidikan untuk kanak-kanak di Malaysia dalam era pandemic COVID-19. International Journal for Studies on Children, Women, Elderly and Disabled, 14, 152–159.
Hamzah, A. (2004). Kaedah kualitatif dalam penyelidikan sosiobudaya. Malaysian Journal of Media Studies. Jurnal Pengajian Media Malaysia, 6(1), 1–10.
Jabatan Penjara Malaysia. (2020, June 3). “Sekolah Integriti Jabatan Penjara Malaysia”. Portal Rasmi Jabatan Penjara Malaysia. https://www.prison.gov.my/ms/profil-kami/profil-institusi/sekolah-integriti
Jabatan Penjara Malaysia. (2021, July 6). “Unit Akademik SHG Telok Mas laksanakan PdPR kepada pelajar SPM 2021”. Portal Rasmi Jabatan Penjara Malaysia. https://www.prison.gov.my/en/latest-news/3611-unit-akademik-shg-telok-mas-laksanakan-pdpr-kepada-pelajar-spm-2021
Maulan, S., Mohd Isa, K., Md Zamin, A. A., & Sulaiman, M. K. (2019). Persepsi Masyarakat terhadap produk buatan penjara. Malaysia Correctional Journal, 3, 38–56.
Md Ridzwan, M. A., & Wan Sulaiman, W. S. (2017). Hubungan di antara sokongan sosial, strategi daya tindak, kesediaan berubah dan resilien di kalangan banduan muda. Malaysia Correctional Journal, 5, 156–179.
Mior Jamaluddin, M. K. A. (2011). Sistem pendidikan di Malaysia: Dasar, cabaran, dan pelaksanaan ke arah perpaduan nasional. SOSIOHUMANIKA: Jurnal Pendidikan Sains Sosial dan Kemanusiaan, 4(1), 33–48.
Mohd Taib, M. T., & Mustapha, R. (2017). Kemudahan prasarana dalam pelaksanaan mata pelajaran teknologi kejuruteraan, lukisan kejuruteraan dan reka cipta di sekolah menengah harian Malaysia. Sains Humanika, 9(1–5). https://doi.org/10.11113/sh.v9n1-5.1171 DOI: https://doi.org/10.11113/sh.v9n1-5.1171
Nguyen, C. (2017). Made by children: The exploitation of child labour in agriculture, industry and the service sector in mainland China. Brawijaya Law Journal 4(2), 237-254. https://doi.org/10.21776/ub.blj.2017.004.02.06 DOI: https://doi.org/10.21776/ub.blj.2017.004.02.06
Nurjanah, S., & Nur, I. (2022). Childfree: Between the sacredness of religion, law, and the social reality. Al-‘Adalah, 19(1), 1-28. DOI: https://doi.org/10.24042/adalah.v19i1.11962
Pendakwa Raya lwn MEI (kanak-kanak) (2022) MLJU 1730.
Pendakwa Raya lwn Mohamad Amirol Syahmi bin Mohd Roslan (2022) MLJU 548.
Pendakwa Raya lwn Muhammad Sufian bin Mohd Sukri (K) (2022) MLJU 1270.
Pesuruhjaya Penyemak Undang-Undang. (2011). Akta Kanak-Kanak 2011 (Akta 611). Nasional Malaysia Berhad.
Public Prosecutor v Muhammad Thaqif bin Mohd Isa (2022) MLJU 3188.
Rajuddin, M. R., & Ali, D. F. (2010). Persepsi pelatih - pelatih lelaki Sekolah Henry Gurney, Telok Mas Melaka terhadap program latihan kemahiran vokasional yang dijalankan. In Seminar Pendidikan Teknik & Vokasional Kali Ke-3 (pp. 1-11).
Samion, S. S., & Awang, A. (2017). Pendidikan sebagai komponen kualiti hidup masyarakat pinggir bandar (Education as quality components of life in the suburban community). Asian Journal of Environment, History and Heritage, 1(1), 267–280.
Samuri, M. A. A., Mohd Awal, N. A., Md Sham, F., & Zainol, N. I. (2021). Hak kanak-kanak dalam institusi tahanan menurut instrumen antarabangsa dan perundangan Malaysia. UUM Journal of Legal Studies, 12(2), 283–305. https://doi.org/10.32890/uumjls2021.12.2.12 DOI: https://doi.org/10.32890/uumjls2021.12.2.12
Suhaini, N., Aziz, S., Yusof, F., Arifain, S. M. K., & Suhaini, N. (2021). Effectiveness of education and spiritual rehabilitation in Henry Gurney School Telok Mas Melaka. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(8), 1832 – 1839. https://doi.org/10.6007/ijarbss/v11-i8/10894 DOI: https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v11-i8/10894
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Mualimin Mochammad Sahid, Titin Samsudin, Nik Rahim Nik Wajis, Nurliyana Shahira Baharli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.